Στον παρακάτω σύνδεσμο θα δείτε χάρτη της Κρώμνης με εντοπισμένο τον Ναό της Μεταμόρφωσης:
Οι πληροφορίες της ανάρτησης είναι από το βιβλίο "Κρώμνη" του Γεωργίου Φιρτινίδη (Έκδοση και διανομή από την Αδελφότητα Κρωμναίων Καλαμαριάς).Οι φωτογραφίες προέρχονται από διαδικτυακούς φίλους ή από σελίδες στο διαδίκτυο.
Στο υψηλότερο σημείο του συνοικισμού Αλχαζάντων ήταν το
σχολείο της Μεταμορφώσεως, των πέρα ενοριών και δίπλα στο σχολείο το
ωραιότατο ναΐδιο της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, ένα πραγματικό κομψοτέχνημα,
χτισμένο σαν αφιέρωμα του Γεωργίου Λαζαρίδου εις μνήμην της κόρης του Γαλήνης.
Το ναΐδιο μιλά τον πόνο των γονέων νοερά ενώ το μνήμα με την πλάκα, που το σκεπάζει σταματάει επιτακτικά τον κάθε διαβάτη, που ευλαβικά διαβάζει και νιώθει το δράμα, που ύψωσεν αυτού τα κτίσματα που βλέπει.
Εδώ που Μεταμόρφωσις Σωτήρος Θεοσόφου
τίνος ο τάφος θεατός υψούται επί λόφου
Μαΐων 23, πριν να ιδή τα άνθη.
Γαλήνη, νύμφη τριετής, ως άνθος εμαράνθη
πριν ή ακούση παιδικήν φωνήν να κλαύσει
τους αδελφούς εις ουρανούς επήγε ν’ απολαύσει.
Τον πόνον της αισθάνονται οι Λαζαρίδαι εν γένει.
Πατήρ αυτής Γεώργιος, μήτηρ Χαριτωγένη,
πατρίς συζύγου Τραπεζούς και Κρώμνη ιδική της.
Το πατρικόν της έδαφος ηγάπησ’ η ψυχή της.
τίνος ο τάφος θεατός υψούται επί λόφου
Μαΐων 23, πριν να ιδή τα άνθη.
Γαλήνη, νύμφη τριετής, ως άνθος εμαράνθη
πριν ή ακούση παιδικήν φωνήν να κλαύσει
τους αδελφούς εις ουρανούς επήγε ν’ απολαύσει.
Τον πόνον της αισθάνονται οι Λαζαρίδαι εν γένει.
Πατήρ αυτής Γεώργιος, μήτηρ Χαριτωγένη,
πατρίς συζύγου Τραπεζούς και Κρώμνη ιδική της.
Το πατρικόν της έδαφος ηγάπησ’ η ψυχή της.
Ευρέθησαν κι άλλοι τέσσαρες, οι τελευταίοι στίχοι ως εξής:
Ω, διαβάται συμπαθώς τον τάφον θεωρείτε
και της θανούσης ευλαβώς τον βίον συγχωρείτε.
Ευδαίμων ότι έτυχε κηδείας μακαρίου,
είν’ αρχαγγέλων εορτή ογδόη Νοεμβρίου 1899.
και της θανούσης ευλαβώς τον βίον συγχωρείτε.
Ευδαίμων ότι έτυχε κηδείας μακαρίου,
είν’ αρχαγγέλων εορτή ογδόη Νοεμβρίου 1899.
Οι στίχοι αυτοί γράφτηκαν από τον Μωυσή Κωφίδη.
Στις 6 Αυγούστου ετελείτο μεγαλοπρεπής πανήγυρη , όμοια με
την πανήγυρη του Αη-Λια της Μόχωρας, όπου ήρχοντο προσκυνητές από την
Τραπεζούντα οι νέοι και τα παλληκάρια της Κρώμνης, που κατέβαιναν από τα
καγκέλια αρματωμένοι, με κεμεντσέδες, ταούλια και ζουρνάδες. Την εικόνα αυτή
την περιέγραψα (Γ. Φιρτινίδης) στο ποίημά μου «Η Κρωμ’ επέμνεν έρημον» με τους
στίχους:
Ασά καγκέλια απάν κεκά, ψηλά α ση Γεράντων.
να κατηβαίν’ αρματωμέν’ ατλήδες και γιολτσήδες.
Με το ταούλ, με την ζουρνάν και με τα ντοναμάδες,
ση Μεταμόρφωσιν ατοίν πάγνε προσκυνητάδες.
να κατηβαίν’ αρματωμέν’ ατλήδες και γιολτσήδες.
Με το ταούλ, με την ζουρνάν και με τα ντοναμάδες,
ση Μεταμόρφωσιν ατοίν πάγνε προσκυνητάδες.
Επίσης στο ναΐδιον αυτό την πρώτην Κυριακήν μετά την 15ην
Αυγούστου, ανά διετίαν, γινόταν ετήσιον μνημόσυνον της Αδελφότητος Κρωμναίων,
γιατί γινόταν με τη σειρά και στη Ζωοδόχο Πηγή του Καστροτοίχου.
Οι εικόνες του τέμπλου της εκκλησίας της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Αλχαζάντων Κρώμνης βρίσκονται στον Καταχά Πιερίας στην εκκλησία του χωριού. Από την Κρώμνη τις μετέφερε εκεί η Κοκά Δέσποινα ( Ποινή ) το γένος Ελευθεριάδη.
(Οι πληροφορίες για τις εικόνες από τον Panagiotis Koulaouzidis)
Και οι 4 εικόνες
είναι του γνωστού ζωγράφου της Τραπεζούντας Λεωνίδα Π. Ζωγράφου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου